چگونه طراح وب سایت بزرگ و موفقی باشیم

 

فاکتورها و عوامل زیادی وجود دارد که در راه به موفقیت رساندن یک شخض و اینکه او را به چهره ای شناخته شده و موفق تبدیل نماید، بسیار اثر گذارند. در زیر بعضی این عوامل را برای شما لیست کرده ام. امیدوارم که این حرکت اثری هرچند کوچک بر روی شما و موفقیت شما بگذارد.

 

۱- کاری را بعنوان شغل انتخاب کنبد که از انجام آن کار لذت ببرید :

 

اولین قدم در هرکاری مهمترین قدم در آن کار است. یکی از ضعفهای ایرانیها این است که در شروع کار زیاد به کار و عواقب و مزایا و ایرادات آن فکر نمیکنند و زود میخواهند دست به کار شوند و وارد فاز عملیاتی بشوند. نمونه این حرف را من در ۸۰ درصد پروژه های طراحی وب سایت تجربه کرده ام که کارفرما از من زمان انجام کار را میخواهد و من به او میگویم از زمان تحویل اطلاعات شما

بصورت کامل

 یک هفته. اما فکر میکنید چند درصد از آنها حتی پس از پایان پروژه اطلاعات کامل را در اختیار من گذاشته اند؟ پس برای شما لازم است که در ابتدای کار مطمئن شوید این همان کاریست که شما میخواهد برای باقی عمرتان آنرا انجام دهید. آیا از انجام اینکار لذت میبرید؟ آیا این کار تمامی نیازهای روحی شما را برآورده میکند؟

 

از نظر من موفقترین افراد کسانی هستند که به کارشان عشق میورزند. پس سعی کنید که شغلی که میخواهید انتخاب کنید با خصوصیات روحی شما تطابق داشته باشد

آیا تا کنون به اثر لحظه ای وب سایت شما بر روی بازدیدکنندگان سایت در لحظه ورود میگذارد فکر کرده اید؟ و آیا میدانید که این اثر چقدر بر روی جلب اطمینان و اعتماد بازدیدکنندگان سایت شما مهم است ؟ اولین اثر بر روی ضمیر ناخودآگاه بازدیدکنندگان سایت شما به صورت اتوماتیک اثر بسیار زیادی میگذارد و بازدیدکنندگان سایت شما معمولا نمیتوانند جلوی این اثر را بگیرند. و در بسیاری از موارد کار با ایجا نمیرسد که مطالب سایت شما را مورد ارزیابی قرار دهند و بسیار ممکن است تمامی زحمات شما به هدر رود. ضرب المثل قدیمی (البته در حوزه وب و با قدمت ۱۰ سال) است که میگوید : بازدید کننده باید طی ۹ ثانیه با سایت شما ارتباط برقرار کرده و هدف اصلی سایت را متوجه شود.

 

شاید شما تا کنون به این نکته فکر کرده اید که مقوله عکس و کیفیت آن بر روی بازدیدکننگان سایت بسیار مهم میباشد، البته عکسی که در بنر سایت استفاده میکنید بسیار مهم است و میتواند بسیار اثرگذار باشد و نیز بتواند خود به تنهایی گویای تمامی کسب و کار و تجارت شما باشد، اما آن چیزی که بر روی اثر لحظه اول بسیار تاثیر گذار است، عکس هم نیست !

 

جواب تمامی سئوالهای بالا “رنگ” میباشد. بله این رنگ  و رنگهای بکار گرفته شده در وب سایت و یا طرحهای شماست که حس اطمینان، راحتی، قدمت و . . . را بسیار سریع در ذهن و ضمیر ناخودآگاه بازدیدکنندگان سایت شما رقم میزند. و اینجاست که بحث “روانشناسی رنگها” و “هارمونی رنگها” به میان میاید و این مطلب به ظاهر ساده اما مهم حلقه گمشده اکثر وب سایتهای نا موفق میباشد، مخصوصا که اگر وب سایتی در راه کسب و کار راه اندازی شده باشد این مطلب که شما بتوانید اعتماد و اطمینان بازدیدکنندگان را جلب نمایید بسیار مهم میباشد.رنگها بر روی تمامی ما اثرگذار هستند و این مطلب از لحاظ علمی ثابت شده است.

 

این مطلب (منظور انتهاب رنگهای مناسب) در کمپانی های بزرگ بیشتر به چشم میخورد و مشاهده مینماییم که این شرکت ها برای تولید یک محصول و قبل از تصمیم گیری در باره شکا و ظاهر آن توسط تیم تحقیق و توسعه در باره بازار هدف و طیف مشتریان تحقیق کرده و بهترین رنگ و هارمونی رنگ را برای محصولاتشان انتخاب مینمایند. در زمینه هارمونی رنگها و روانشناس رنگها کتابهای زیادی به زبان انگلیسی و بعضا فارسی چاپ شده است.

 

پس یکی از مهمترین وظائف شما بعنوان طراح این است که در مطمئن شوید در طرحهای خود بهترین ترکیب رنگ را برای انتقال یک حس خوب به بازدیدکننده منتقل کرده اید. اولین قدم این است که بت توجه به نوع فعالیت سایت و سازمان یا شرکت رنگ اصلی را برگزینید و با توجه به رنگ اصلی و با کمک نرم افزارهای انتخاب رنگ

مانند این نرم افزار

 مابقی رنگها را برگزینید. اما حتما شما تا کنون با بعضی از تستهای روانشناسی مبنی بر رنگ آشنا شده اید. اصولا هر رنگ معنی و مفهوم (یه معانی) خاصی را دارد و هر رنگ میتوانید احساس خاصی را در فرد بازدیدکننده ایجاد کند. برای مثال در پایین معنی و مفهوم چند رنگ را برای شما آورده ایم :

 

قرمز

 : عشق – مقاومت – احساس قدرت – انرژی – هیجان – خطر – رهبری و . . .

 

نارنجی

 : راحتی – دوستی – اطمینان – اعتماد – جرات – استواری – سرزندگی و . . .

 

زرد

 : کنجکاوی – هوش – شفافیت – سرگرمی – احتیاط – خوشی و . . .

 

سبز

 : هماهنگی – طبیعیت یا طبیعی بودن – شفا دادن – زندگی – سلامتی – پول و . . .

 

آبی

:بردباری – عشق و علاقه – صلح – آسایش خاطر – قابلیت اطمینان – ثبات و پایداری و . . .

 

بنفش

: آزادی – استقلال – اصالت – جاه طلبی – وقار – مقام – تجمل و . . .

 

قهوه ای

 : خاکی بودن – طبیعت – ماندگاری – راحتی – اعتبار – اولین بودن و . . .

 

سیاه

 : ظرافت – زیبایی – وقار – کمال – مهیج – قدرت – آداب و رسوم – سبک و روش و  . . .

 

سفید

 :کیفیت – آسان – سادگی – پاکیزگی – خلوص و پاکی – شادابی و . . .

 

اینها همگی حسهایی هستند که در چشم و ذهن بازدیدکنندگان به سرعت اثر میگذارد و میتوان با سادگی و با انتخاب رنگ و ترکیب رنگ مناسب پیغام خود، شرکت و یا سازمان خود را به بازدیدکنندگان القاء نمایید. برای مثال همین وب سایت ITT. همانطور که مشاهده مینمایید رنگ نارنجی در این سایت رنگ اصلی و قالب بشمار میرود و این دقیقا احساسی است که باید بین شخص آموزش دهنده و آموزش گیرنده ایجاد شود. حس دوستی، اطمینان و راحتی بهترین حسهایی هستند که در سر کلاس درس میتوانید اثر گذار و مثبت واقع شوند .

 

شما باید وقت و انرژی زیادی را صرف پیدا کردن رنگ صحیح و پیغامی که میخواهید در ضمیر ناخودآگاه بازدیدکنندگان ایجاد نمایید و ایجاد ارتباط بین این ۲ عنصر بگذارید و در نهایت تفاوت نهایی در کار شماست که میتواند فاصله بین ضرر و سود را برای طرح نهایی شما تعیین نماید.

 

۲- شناسایی نقاط قوت و ضعف کاری که انتخاب مبکنید:

 

هر کاری مزایا و معایبی دارد، پس بهتر است از قبل از دست به کار شدن و اینکه وارد حرفه ای شوید خوب تحقیق کنید و مزایا و معایب آن کار را بدانید. برای مثال فرض کنید ماهیت کار خلبانی پرواز و سفر است اگر شما از ارتفاع ترس دارید پس این یک انتخاب احمقانه است.یا فرض کنید شما با کامپیوتر مشکل دارید و شبانه روز بیشتر از یک ساعت نمیتوانید به مانیتور خیره شوید، پس این نیز یک انتخاب احمقانه است. از اطرافیان و آشنایان و حتی در تالارهای گفتمان در رابطه با شغلی که میخواهید اینتخاب کنبد خوب تحقیق کنید تا بعدا پیشمان نشوید.

 

۳ -شرکت در دوره های آموزشی معتبر:

 

شاید خیلی از شما ها به این موضوع اعتقاد نداشته باشید که شرکت در دوره های اموزشی بسیار برای شما مفید و مثمر ثمر خواهد بود و ترجیح میدهید که  کار را توسط مطالعه کتاب و یا از روی مطالبی که بر روی اینترنت و وب سایتها و فرومها قرار دارند شروع کنید. اما یک مسئله را نمیتوانید نا دیده بگیرد و آن این است که در طول این دوره ها با اشخاص بسیاری با سطح توانایی های مختلف و علوم گوناگون آشنا میشوید که همانها در آینده هسته اصلی تیم کاری شما را تشکیل خواهند داد. این اتفاق حداقل برای من یه نفر افتاد و بسیار مثمرثمر و پربازده هم بوده است.

 

۴- تمرین، تمرین، تمرین:

 

بعد از اتمام دوره ها شاید این حس به شما دست بدهد که علامه دهر هستید و در حال حاضی هیچ کسی روی دست شما نیست، اما این یک احساس پوچ و توخالیست که هرچه جلوتر بروید و هرچه مهارت شما بیشتر بشود تازه متوجه میشوید که شما قطره ای هستید در این اقیانوس بیکران. مخصوصا وقتی که نمونه کارهای خارجی را میبینید این احساس پررنگتر و قویتر میشود ، تنها راه حل شما انجام تمرین های بیشتر و بیشتر است. خودآموزهای زیادی باید انجام دهید تا موازی با علم روز دنیا پیش بروید. بیکار ننشینید  فقط تمرین کنید.

 

۵- شرکت در پروژهای کوچک و بزرگ بدون درخواست کارمزد:

 

باید غرور را کنار بگذارید باید خودتان را به بقیه نشان دهید و شایستگی های خود را اثبات کنید. بهترین راه این است در چند پروژه بصورت مجانی کار کنید و بقول معروف کارآموزی کنید. این کار چندیدن مزیت برای شما دارد. اول اینکه طراحی سایت بصورت تئوری و عملی خیلی با هم فرق دارند و با خیلی از مسائل در هنگام کار آشنا میشوید.

 

 دوما در کنار اساتید و حرفه ای های این کار تجربیاتی خوبی بدست می اورید.

 

 سوما برای خود رزومه ای درست میکنید که من در فلان پروژه فعالیت کردم و چهارم اینکه احتمالا اگر شایستگی لازم رو داشته باشید یا به شرکتی معرفی خواهید شد و یا در همان تیم باقی خواهید ماند.

 

۶- نویسندگی در وب سایتهای معروف:

 

برای اینکه خودآموز بنویسید بیشتر از انکه نیاز به تجربه این کار داشته باشید نیاز به دانستن زبان انگلیسی خوب است . خودآموزهای بسیار زیادی در وب موجود هستند که فقط کسی را میطلبند که آنها را ترجمه کند و مطمئنن در این راه نکات بسیار خوبی را یاد خواهید گرفت اما سئوالاتی که در باره خودآموز شما و توسط دیگر خوانندگان بوجود خواهند آمد عامل اصلی پیشرفت و در نهایت شناخته شدن شما در دنیای سایبر خواهند شد و این در راه موفقیت به شما کمک شایانی خواهد کرد. تعداد وب سایتهایی که در رابطه به آموزشها و نکات طراحی وب سایت مینویسند کم نیست و مطمئن باشید تمامی آنها از نویسندگی شما در وب سایتشان استقبال خواهند کرد.

 

۷- ایجاد وب سایت شخصی:

 

اما شاید در آخر شما بتوانید وب سایتی ایجاد کنید و دانش خود را در اختیار دیگران بگذارید. شاید بپرسید که این چه کمکی به یک طراح و در راه موفقیت او دارد؟

 

من بعنوان کسی که یک سال از شروع کار نویسندگیم در این سایت میگذره به شما میگویم که اولا از همین وب سایتی که الان مشغول مطالعه در آن هستید چند پروژه برای من ایجاد شده است. دوستان بسیار خوب و متخصصی در زمینه های مختلف پیدا کردم که بعضی از آنها واقعا بهترینهای ایران هستند، با وب مسترها و ادمین های چندیدن وب سایت بزرگ رابطه دوستی بر قرار کرده ام و برای مثال میتوانید نتایج این کار را در پست : مسابقه لوگو” ببینید و . . .

 

مسلما این وب سایت برای شما مزایای بسیاری خواهد داشت و صد البته مسئولیت شما رو دوچندان خواهد کرد اما ارزشش را دارد.

 

در پایان به تمامی عزیزانی که میخواهند وارد این حرفه بسیار زیبا اما خشن بشوند توصیه میکنم فقط به نصیحتهای من بسنده نکنند و از تمام اطرافیان و دوستانی که در این زمینه دارید تحقیقات لازم را بعمل بیاورید که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. موفق باشیدد